OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Budova školy byla postavena za účelem vzdělávání v roce
1926. Před jejím postavením byla situace v obci následující:
Po 28. říjnu 1918, kdy došlo k obnovení mírových podmínek, bylo v obci zvoleno
nové zastupitelstvo. To se ihned začalo věnovat zřízení obecné školy, aby malé
děti nemusely docházet do Nového Knína. Dne 7. ledna 1920 bylo zahájeno
vyučování v pronajaté místnosti usedlosti Františka Maška, č.p. 4. Na základě
rozhodnutí zemské školní rady v Praze z 11. února 1920 bylo s účinností od 1.
září 1921 povoleno zřízení dvoutřídní obecné smíšené školy v Malé Hraštici.
Vyučování probíhalo střídavě v různých domech.
V roce 1925 byl místní školní radě přidělen pozemek při parcelaci
velkostatkářské půdy. Stavba nové školní budovy začala v roce 1926 a slavnostně
byla otevřena 31. října téhož roku.
Jednotřídní mateřská škola byla zemskou školní radou
povolena 30. března 1948 a až do 5. října 1955 byla pod správou obecné školy.
Rozhodnutím Školského odboru KNV v Praze se poté osamostatnila. Mateřská škola
zpočátku využívala jednu místnost v přízemí budovy.
Od 1. ledna 1963 byly mateřské škole přiděleny další dvě místnosti a zřízena
byla školní kuchyně.
V létě 1996 začala přístavba kabinetu na hračky a kanceláře MŠ, která byla
dokončena v polovině prosince téhož roku.
V roce 2013 byla dokončena půdní vestavba, kde vznikla multifunkční učebna.
V roce 2015 byla budova školy zateplena a kotel na tuhá
paliva nahrazen ekologickým kotlem na pelety.
Během července a srpna 2019 prošla školní kuchyně rekonstrukcí a byla
vybudována nová jídelna pro ZŠ s kapacitou 130 strávníků. Zároveň vznikla nová
učebna v přízemí budovy.
V květnu 2019 byla zahájena výstavba nové mateřské školy v areálu školní
zahrady, která byla dokončena v lednu 2020. Provoz dvoutřídní školky s
kapacitou 54 dětí byl zahájen v září téhož roku.
Škola se nachází uprostřed rozlehlé zahrady v odlehlé
části vesnice, přesto však v blízkosti návsi. Zahrada slouží výhradně potřebám
školy a školky. V její části jsou umístěny dětské houpačky, skluzavky,
prolézačky a zastíněné pískoviště. Dále zde stojí altán, který poskytuje dětem
úkryt při nepříznivém počasí. Zbytek školního pozemku je využíván pro pohybové
aktivity a kolektivní hry.
Malá škola nabízí řadu výhod. Domácí prostředí, menší kolektiv a klidná
atmosféra patří mezi její nejsilnější stránky. Děti plynule přecházejí z
mateřské školy do základní, která je umístěna téměř ve stejné budově.
PROFILACE A ZAMĚŘENÍ ŠKOLY, VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA ŽÁKŮM
- Výuka
jazyků:
Škola se zaměřuje na výuku anglického jazyka od 3. ročníku.
Volnočasové aktivity zahrnují anglické kroužky pro žáky 1. a 2. ročníku a
konverzační kroužky pro žáky od 3. ročníku. - Možnosti
využití počítačů:
Počítače jsou k dispozici v obou třídách, což umožňuje jejich využití v
každé vyučovací hodině. Žáci mají volný přístup k internetu i během
přestávek. Interaktivní tabule jsou nově v obou třídách. Třetí učebna
je vybavena interaktivním panelem. - Organizace
volného času žáků:
Škola nabízí širokou škálu volnočasových aktivit, jako jsou kroužky
zaměřené na výtvarné činnosti, ruční práce, sport nebo angličtinu. - Kulturní
programy:
Škola se pravidelně účastní setkání se staršími spoluobčany, pro které
připravuje hudební a recitační vystoupení. Tradicí se také staly jarmarky
k vánočním nebo velikonočním svátkům. Na konci školního roku probíhá
zahradní slavnost, která je rozloučením s předškoláky a žáky 5. ročníku.
SKLADBA PEDAGOGICKÉHO SBORU
Pedagogický sbor tvoří tři stálé kvalifikované učitelky,
dvě učitelky na částečný úvazek, tři asistentky pedagoga a jedna vychovatelka.
Všechny učitelky mají magisterské vzdělání s aprobací pro 1. stupeň ZŠ.
Ředitelka školy absolvovala funkční vzdělání II. stupně na Pedagogické fakultě
UK v Praze. Vychovatelka i asistentky pedagoga splňují požadavky na vzdělání ve
svých oborech.
SKLADBA ŽÁKŮ
Počet žáků není stabilní, pohybuje se kolem 48. Složení
dětí je vyrovnané, a většina žáků pochází z místní oblasti. Škola má tři třídy
a výuka probíhá i ve spojených ročnících, kdy je například 1. ročník
samostatný, a 2. a 3. ročník nebo 4. a 5. ročník jsou spojené. Ve výuce
pomáhají asistentky pedagoga, které poskytují individuální podporu žákům.
SPOLUPRÁCE S RODIČI A VEŘEJNOSTÍ
Spolupráce s rodiči je na velmi dobré úrovni. Třídní
schůzky a konzultace se konají pravidelně, ale kontakt s rodiči je každodenní,
protože mají do školy neomezený přístup. Škola pořádá také různé akce pro
veřejnost, například zpívání u rozsvícení vánočního stromu, vystoupení pro
seniory a zahradní slavnost na konci školního roku.
PREZENTACE ŠKOLY NA VEŘEJNOSTI
- Hraštické
novinky:
Pravidelně přispíváme do místního časopisu, kde informujeme o dění ve
škole a zveme na akce pořádané školou. - DRB:
Spolupracujeme s okolními školami a přispíváme do časopisu „Děti regionu
Brdy“, který vydává MAS Brdy Vltava. - Webové
stránky:
Zde jsou zveřejněny všechny důležité dokumenty, informace o školních
poplatcích, plánovaných akcích, fotogalerie a další podrobnosti o mateřské
škole, školní jídelně a družině.
ŠKOLNÍ DRUŽINA
Školní družina je nedílnou součástí školy. Nachází se v
přízemí budovy a za nepříznivého počasí je k dispozici i prostor v podkroví.
Pro děti je vyhrazen prostor na hraní s kobercem, molitanovými kostkami a
rohovou pohovkou. Družina má také kabinet plný her, stavebnic a výtvarného
materiálu.
Specifické cíle družiny:
- Poskytovat
žákům dostatek podnětů pro smysluplné trávení volného času.
- Kompenzovat
jednostrannou zátěž ze školního vyučování.
Denní provoz školní družiny je od 11:45 do 16:30 hodin.